Jak przez zabawę wspomóc dziecko w nauce czytania i pisania
Klocki
Klocki
1. 1. Na klockach drewnianych lub plastikowych piszemy
lub naklejamy literki lub sylaby. Następnie
zadaniem dziecka jest ułożenie konstrukcji z klocków według wskazań słownych.
2. 2. Na kartce papieru dziecko obrysowuje kształty
klocków. Później rodzic w kształtach
wpisuje litery lub sylaby. Zadaniem dziecka jest odnalezienie identycznej
litery lub sylaby na klockach i w obrysie.
3. 3. Budowanie konstrukcji na podstawie rysunku. Rodzic rysuje obraz konstrukcji z klocków, zadaniem
dziecka jest jej odwzorowanie za pomocą klocków.
4. 4. Klocki w dwóch różnych kolorach mogą posłużyć do
analizy głoskowej wyrazów. Zadaniem dziecka jest próba rozłożenia wyrazu na
poszczególne głoski i zapisanie modelu wyrazu za pomocą klocków gdzie np.
czerwony klocek to samogłoski, niebieski spółgłoski.
5. 5. Klocki rozmieszczamy w pokoju. Zadaniem dziecka
jest przeskakiwanie od klocka ze wskazaną literką lub sylabą do następnego
wskazanego przez rodzica.
6. 6. Rodzic może układać wyrazy z klocków z literami
lub sylabami. Zadaniem dziecka jest
odczytanie utworzonych słów.
7. 7. Dziecko podejmuje próby układania wyrazów z
liter lub sylab umieszczonych na klockach.
8. 8. Zabawy klockami sprzyjają rozwojowi małej
motoryki. Szczególnie klocki małe wymuszające u dziecka chwyt pensetowy.
9. 9. Rodzic buduje z klocków kształty przypominające litery.
Zadaniem dziecka jest rozpoznanie dotykiem jaką literę zbudował rodzic.
10. 10. Z klocków lego przygotowujemy labirynt dla
kulek. Duża platforma to podstawa a mniejsze klocki to ścianki naszego
labiryntu. .
Samochody
1. 1. Na autach naklejamy lub piszemy sylaby lub litery. Zadaniem dziecka jest przejazd
po wyznaczonej trasie wskazanym samochodem.
2. 2. Na podłodze lub wykorzystując do tego gotowe
parkingi przygotowujemy dla dziecka literowe parkingi. Zadaniem dziecka jest
dojazd do wskazanego parkingu.
3. 3. Rodzic stawia wspólnie z dzieckiem auta na parkingach . Zadaniem
dziecka jest odczytanie na jakim parkingu stoi wskazane auto lub odwrotnie.
4. 4. Z pokrywki od pojemnika do zabawek robimy zjeżdżalnie dla aut. Następnie dziecko puszcza
auta z pochylni. Zadaniem dziecka jest odczytanie, które auto dojechało
najdalej a które najbliżej.
5. 5. Jeżeli mamy gotową trasę dla pojazdów to umieszczamy
na niej sylaby lub literki. Zadaniem dziecka
jest przejechanie wskazanej trasy przez dorosłego.
6. 6. Zabawa „ O którym aucie myślę”- rodzic opisuje
auto. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie
o jakim aucie mówi rodzic jednocześnie
odczytując jego literkę lub sylabę.
7. 7. Małe resoraki mogą rysować- dziecko moczy koła
samochodu w farbie i rysuje np. literę. Wykorzystujemy do tego różne
samochodziki. Po kilku próbach dziecko odszukuje do jakiego samochodu należą ślady
8. 8. Jeżeli dziecko ma większy samochód np. z przyczepką
jego zadaniem jest przywiezienie
wskazanych literek lub sylab, które rodzic wspólnie z dzieckiem przygotował.
9. 9. Odgadywanie marek samochodów przegłosowanych
przez rodzica.
10. 10. Na dużym kartonie rysujemy tor dla resoraków w
różnych kształtach. Zadaniem dziecka jest precyzyjne przejechanie toru.
Lalki
1. 1. Lalkom naklejamy sylaby, imiona lub litery. Zadaniem dziecka jest
ułożenie lal w odpowiedniej kolejności.
2. 2.Bal lal-
zadaniem dziecka jest tańczenie z lalą z wybraną sylabą lub literą.
3. 3. Jeżeli dziecko ma do zabawy domek dla lal
umieszcza lale we wskazanych pomieszczeniach, które również są oznaczone literami lub sylabami.
4. 4. Odgadywanie imion lal po dokonaniu syntezy
głoskowej wyrazów.
5. 5. Próby analizy głoskowej imion lal.
6. 6. Odgadywanie części garderoby lal po syntezie
głoskowej.
7. 7. W domu rozmieszczamy sylaby lub litery . Następnie dziecko idzie na spacer z lalą
według wyznaczonej kolejności.
8. 8. Ubieranie i rozbieranie lal ćwiczy małą motorykę.
9. 9/. Na strojach lal również przypinamy litery i
sylaby, Zadaniem dziecka jest tak ubrać
lalę, aby powstał wyraz lub sylaba.
10. 10. Suszenie ubranek lali- dziecko ma za zadanie
przypiąć klamerkami ubranka ze wskazanymi literami lub sylabami.
Kuchenka i garnki dla dzieci
1. 1. Na garnkach i częściach kuchenki przyklejamy litery
i sylaby. Zadaniem dziecka jest
przygotowywanie udawanego posiłku we wskazanym naczyniu.
2. 2. Jako produkty żywnościowe mogą służyć np. ścinki
papieru. Zadaniem dziecka jest ich przygotowanie (porwanie na małe kawałki
kartki papieru).
3. 3. Nakrywanie stołu według wskazań słownych rodzica
lub według rysunku.
4. 4. Porządki
na półkach- zadaniem dziecka jest ułożenie naczyń według wyrazów zapisanych
przez rodzica.
5. 5. Odrysowywanie naczyń na kartce i podpisywanie
ich za pomocą liter lub sylab. Zadaniem dziecka jest dobranie identycznych sylab
lub liter albo tworzenie wyrazów lub sylab.
6. 6. Przelewanie wody z jednego kubeczka, naczynia do
drugiego za pomocą różnych przyborów.
7.
Przesypywanie np. ryżu z jednego naczynia do
drugiego.
Kartka, kredki lub flamastry
1. 1. Piszemy dziecku sylabę lub literę. Zadaniem
dziecka jest narysowanie przedmiotów rozpoczynających, kończących się na tę literę lub
sylabę.
2. 2. Na kartce piszemy różne sylaby lub litery zadaniem dziecka jest zasłonięcie
wskazanej litery lub sylaby monetami lub guzikami.
3. 3. Kartkę papieru składamy na cztery części. Tworzy
nam się liniatura. Możemy w niej pokazać dziecku jak prawidłowo zapisać ją w
liniaturze. Zadaniem dziecka jest zapis liter w liniaturze.
4. 4. Literowe obrazki –na kartce rysujemy wybraną
literę. Zadaniem dziecka jest stworzyć z niej obrazek.
5. 5. Rodzic dokonuje analizy głoskowej wyrazu.
Zadaniem dziecka jest zaznaczenie za pomocą kreski lub kropki ilości słyszanych
głosek.
6. 6. Ile razy słyszę- rodzic dokonuje analizy
głoskowej wyrazu dziecko za pomocą wybranego symbolu zapisuje ilość wskazanej wcześniej
głoski.
7. 7. Obrazkowy wąż- rodzic rysuje obrazek. Dziecko
próbuje wskazać na jaką głoskę kończy się wyraz. Zadaniem dziecka jest
narysowanie obrazka na tę literę. Następnie rodzic wskazuje na jaką głoskę
kończy się wyraz wyznaczony przez dziecko i rysuje obrazek na tę głoskę. I tak
dalej.
8. 8. Dziecko może układać litery z kredek lub
flamastrów.
9. 9. W starych gazetach dziecko może wyszukiwać i
zaznaczać kolorem wybrane litery, wyrazy lub sylaby.
Opracowała Karolina Hortecka
zez zabawę nauczyć dziecko czytać
Komentarze
Prześlij komentarz