Jak przez zabawę wspomóc dziecko w nauce czytania i pisania 
Klocki
1.      1. Na klockach drewnianych lub plastikowych piszemy lub naklejamy  literki lub sylaby. Następnie zadaniem dziecka jest ułożenie konstrukcji z klocków według wskazań słownych.
2.      2. Na kartce papieru dziecko obrysowuje kształty klocków.  Później rodzic w kształtach wpisuje litery lub sylaby. Zadaniem dziecka jest odnalezienie identycznej litery lub sylaby na klockach i w obrysie.
3.       3. Budowanie konstrukcji na podstawie rysunku.  Rodzic rysuje obraz konstrukcji z klocków, zadaniem dziecka jest jej odwzorowanie za pomocą klocków.
4.       4. Klocki w dwóch różnych kolorach mogą posłużyć do analizy głoskowej wyrazów. Zadaniem dziecka jest próba rozłożenia wyrazu na poszczególne głoski i zapisanie modelu wyrazu za pomocą klocków gdzie np. czerwony klocek to samogłoski, niebieski spółgłoski.
5.       5. Klocki rozmieszczamy w pokoju. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie od klocka ze wskazaną literką lub sylabą do następnego wskazanego przez rodzica.
6.       6. Rodzic może układać wyrazy z klocków z literami lub sylabami.  Zadaniem dziecka jest odczytanie utworzonych słów.
7.       7. Dziecko podejmuje próby układania wyrazów z liter lub sylab umieszczonych na klockach.
8.       8. Zabawy klockami sprzyjają rozwojowi małej motoryki. Szczególnie klocki małe wymuszające u dziecka chwyt pensetowy.
9.       9. Rodzic buduje z klocków kształty przypominające litery. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie dotykiem  jaką literę zbudował rodzic.
10.   10. Z klocków lego przygotowujemy labirynt dla kulek. Duża platforma to podstawa a mniejsze klocki to ścianki naszego labiryntu. .   


Samochody
1.       1. Na autach naklejamy lub piszemy  sylaby lub litery. Zadaniem dziecka jest przejazd po wyznaczonej trasie wskazanym samochodem.
2.       2. Na podłodze lub wykorzystując do tego gotowe parkingi przygotowujemy dla dziecka literowe parkingi. Zadaniem dziecka jest dojazd do wskazanego parkingu.
3.       3. Rodzic stawia  wspólnie z dzieckiem auta na parkingach . Zadaniem dziecka jest  odczytanie  na jakim parkingu stoi wskazane  auto lub odwrotnie.
4.       4. Z pokrywki od pojemnika do zabawek robimy  zjeżdżalnie dla aut. Następnie dziecko puszcza auta z pochylni. Zadaniem dziecka jest odczytanie, które auto dojechało najdalej a które najbliżej.
5.       5. Jeżeli mamy gotową trasę dla pojazdów to umieszczamy   na niej sylaby lub literki. Zadaniem dziecka jest przejechanie wskazanej trasy przez dorosłego.
6.       6. Zabawa „ O którym aucie myślę”- rodzic opisuje auto. Zadaniem dziecka jest  odgadnięcie o jakim aucie mówi rodzic  jednocześnie odczytując jego literkę lub sylabę.
7.       7. Małe resoraki mogą rysować- dziecko moczy koła samochodu w farbie i rysuje np. literę. Wykorzystujemy do tego różne samochodziki.  Po kilku próbach dziecko   odszukuje do jakiego samochodu należą ślady
8.      8.  Jeżeli dziecko ma większy samochód np. z przyczepką jego  zadaniem jest przywiezienie wskazanych literek lub sylab, które rodzic wspólnie z dzieckiem przygotował.
9.       9. Odgadywanie marek samochodów przegłosowanych przez rodzica.
10.   10. Na dużym kartonie rysujemy tor dla resoraków w różnych kształtach. Zadaniem dziecka jest precyzyjne przejechanie toru.

Lalki
1.     1.  Lalkom naklejamy sylaby,  imiona lub litery. Zadaniem dziecka jest ułożenie lal w odpowiedniej kolejności.
2.       2.Bal lal-  zadaniem dziecka jest tańczenie z lalą z wybraną sylabą lub literą.
3.       3. Jeżeli dziecko ma do zabawy domek dla lal umieszcza lale we wskazanych pomieszczeniach, które również są oznaczone literami  lub sylabami.
4.       4. Odgadywanie imion lal po dokonaniu syntezy głoskowej wyrazów.
5.       5. Próby analizy głoskowej imion lal.
6.       6. Odgadywanie części garderoby lal po syntezie głoskowej.
7.       7. W domu rozmieszczamy  sylaby lub litery .  Następnie dziecko idzie na spacer z lalą według wyznaczonej kolejności.
8.       8. Ubieranie i rozbieranie lal ćwiczy małą motorykę.
9.       9/. Na strojach lal również przypinamy litery i sylaby,  Zadaniem dziecka jest tak ubrać lalę, aby powstał wyraz lub sylaba.
10.   10. Suszenie ubranek lali- dziecko ma za zadanie przypiąć klamerkami ubranka ze wskazanymi literami lub sylabami.

Kuchenka i garnki dla dzieci
1.       1. Na garnkach i częściach kuchenki przyklejamy litery  i sylaby. Zadaniem dziecka jest przygotowywanie udawanego posiłku we wskazanym naczyniu.
2.       2. Jako produkty żywnościowe mogą służyć np. ścinki papieru. Zadaniem dziecka jest ich przygotowanie (porwanie na małe kawałki kartki  papieru).
3.       3. Nakrywanie stołu według wskazań słownych rodzica lub według rysunku.
4.       4. Porządki na półkach- zadaniem dziecka jest ułożenie naczyń według wyrazów zapisanych przez rodzica.
5.       5. Odrysowywanie naczyń na kartce i podpisywanie ich za pomocą liter lub sylab. Zadaniem dziecka jest dobranie identycznych sylab lub liter albo tworzenie wyrazów lub sylab.
6.       6. Przelewanie wody z jednego kubeczka, naczynia do drugiego za pomocą różnych przyborów.
7.       Przesypywanie np. ryżu z jednego naczynia do drugiego.



Kartka, kredki lub flamastry
1.       1. Piszemy dziecku sylabę lub literę. Zadaniem dziecka jest narysowanie przedmiotów  rozpoczynających, kończących się na tę literę lub sylabę.
2.       2. Na kartce piszemy różne  sylaby lub litery zadaniem dziecka jest zasłonięcie wskazanej litery lub sylaby monetami lub guzikami.
3.       3. Kartkę papieru składamy na cztery części. Tworzy nam się liniatura. Możemy w niej pokazać dziecku jak prawidłowo zapisać ją w liniaturze. Zadaniem dziecka jest zapis liter w liniaturze.
4.       4. Literowe obrazki –na kartce rysujemy wybraną literę. Zadaniem dziecka jest stworzyć z niej obrazek.
5.       5. Rodzic dokonuje analizy głoskowej wyrazu. Zadaniem dziecka jest zaznaczenie za pomocą kreski lub kropki ilości słyszanych głosek.
6.       6. Ile razy słyszę- rodzic dokonuje analizy głoskowej wyrazu dziecko za pomocą wybranego symbolu zapisuje ilość wskazanej wcześniej głoski.
7.       7. Obrazkowy wąż- rodzic rysuje obrazek. Dziecko próbuje wskazać na jaką głoskę kończy się wyraz. Zadaniem dziecka jest narysowanie obrazka na tę literę. Następnie rodzic wskazuje na jaką głoskę kończy się wyraz wyznaczony przez dziecko i rysuje obrazek na tę głoskę. I tak dalej.
8.       8. Dziecko może układać litery z kredek lub flamastrów.
9.       9. W starych gazetach dziecko może wyszukiwać i zaznaczać kolorem wybrane litery, wyrazy lub sylaby.

Opracowała Karolina Hortecka
 zez zabawę nauczyć dziecko czytać 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

LAPBOOK

Nauka robienie pomponów

Pomysł na prezent